Dopper: schoon water om te drinken, schoon water in de oceaan

In 1988 publiceerde de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), een Amerikaanse instelling een rapport waarin het voorspelde dat zich in de Grote Oceaan een plastic soup zou ontwikkelen. Maar het was pas rond 2000 dat het onderwerp de volle aandacht van het publiek trok. Veel mensen maakten zich zorgen, maar Merijn Everaarts ging verder. Hij zocht een oplossing. Toen hij om zich heen keek, zag hij dat veel mensen elke dag meerdere flesjes water dronken. Dat veroorzaakte niet alleen veel plastic afval, maar het flessenwater veroorzaakt ook milieudruk bij winning, botteling en transport. Zijn oplossing was simpel en elegant: een hervulbare drinkfles met elegant design. Een flesje waarmee je gezien wilt worden.

In 2009 richtte hij het bedrijf Dopper op. Het oorspronkelijke product was een kunststof waterfles die uit drie delen bestaat: een fles met een grote opening, een tussenstuk met kleine opening en een dop met verbrede bovenkant. De bovenste twee delen dienen niet alleen als sluiting, maar kunnen ook als beker gebruikt worden.

De Dopper werd populair. Hij verscheen in collegezalen, kantoortuinen en sportscholen. De Dopper werd ook snel omarmd als marketingobject. Bedrijven gaven liever een met hun bedrijfslogo bedrukte Dopper weg, dan de standaard relatiegeschenken. Door een Dopper te geven versterkte je niet alleen de relatie, maar gaf je het bedrijf ook een duurzaam imago.

Onstuimige zee

Het verhaal van Dopper is niet altijd een genoeglijk pleziertochtje geweest. Het bedrijf heeft ook stevige golven moeten trotseren. Vooral 2020 was, met de coronapandemie op de achtergrond, een stormachtig jaar, waarin de omzet terugliep van € 20 mln (2019) naar € 12,5 mln. Doordat fysieke winkels gesloten waren, en evenementen werden geannuleerd, stortte de verkoop in. Door de aandacht snel te verleggen naar online kanalen wist het bedrijf het hoofd boven water te houden.

De coronapandemie was niet de eerste keer dat Merijn Everaarts snel moest schakelen. Al in 2013 dreigde zijn Dopper in financiële problemen te komen. Een snelle reorganisatie en strakker financieel beheer zorgden er toen voor dat zijn bedrijf het hoofd boven water wist te houden[1].

Everaarts zegt hierover in een artikel van de Rabobank: “Ik heb veel van die moeilijke periode geleerd. Voor die tijd hielden we de cashflow ook wel in de gaten, maar minder accuraat dan nu. We sloten de maand af en keken aan de hand daarvan of het nodig was om ergens aan de knoppen te draaien. Nu doen we dat op dagbasis.”

Meervoudige ambitie

Inmiddels kijkt het bedrijf weer vol vertrouwen naar de toekomst en zet het extra vaart achter haar ambities. Dat gaat verder dan alleen het verkopen van duurzame, circulaire, waterflesjes.

Dopper wil namelijk niet alleen minder plastic afval bewerkstelligen, maar ook zorgen dat schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk is.

Het bedrijf ondersteunt verschillende projecten die de allerarmsten toegang geven tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen.

Daarnaast werkt het bedrijf aan verdere bewustwording, wat in 2020 leidde tot de oprichting van een eigen Community: De Dopper Wave.

Verdere groei

Inmiddels is het product aanbod van Dopper gestaag gegroeid. Naast de originele kunststof fles (in diverse formaten en kleuren) is er ook een drinkfles in roestvrijstaal (RVS), heeft het bedrijf een iso-fles op de markt gebracht en biedt het bedrijven een elegant watertappunt waar medewerkers hun fles kunnen vullen. In 2023 behaalde het bedrijf een nieuwe mijlpaal: het gehele productieproces, van het gehele assortiment, is gecertificeerd Cradle-to-Cradle (circulair).

Met hun gedurfde visie en voortdurende streven naar duurzaamheid blijft Dopper een voorbeeld van hoe bedrijven kunnen bijdragen aan positieve veranderingen in de wereld.


[1] Bron: https://www.rabobank.nl/bedrijven/groei/financien/cashflow-verbeteren-dopper