Frisdrank is een drankje dat op zichzelf gedronken kan worden, maar het kan ook gemixt worden met bijvoorbeeld alcoholische dranken. Er is veel keus op de markt, toch heeft Double Dutch zich weten te onderscheiden.
Ondernemersinstinct
De zussen Raissa en Joyce de Haas zijn geboren ondernemers. Op jonge leeftijd al verkochten zij bloemen en producten van de lokale boer. Twintig jaar later hebben ze een product op de markt gebracht dat verder reikt dan alleen Nederland.
Het idee is gekomen toen de zussen in Londen, Engeland, woonden. Ze studeerde daar Technology Entrepreneurship en merkte dat het aanbod aan verschillende dranken te wensen overliet. In Nederland zijn ze opgegroeid met een keuze aan hoogwaardige sterke dranken en mixen, waarbij gin-tonic wel hun favoriet is. Ze raakte geïnspireerd om een frisdrank te ontwikkelen die op zichzelf gedronken kan worden én past bij sterke dranken zoals gin, rum en whisky.
Double Dutch tonic
In 2014 is het bedrijf opgericht en in 2015 zijn ze officieel gestart. Ze zijn begonnen met twee smaken, en hebben het assortiment verder uitgebreid. Hierbij gaat om de smaakbeleving en verschillende smaken die bij elkaar gevoegd zijn. Nu zijn de smaken Cranberry & Ginger Tonic Water, Indian Tonic Water, Skinny Tonic Water, Cucumber & Watermelon, Pomegranate & Basil, Double Lemon, Ginger Beer, Ginger Ale en Pink Grapefruit Soda op de markt.
Sinds de start van hun bedrijf, hebben ze de omzet per jaar verdubbeld. Inmiddels hebben ze verkooppunten in 26 landen en is de verkoop gestegen naar twee miljoen flesjes per maand. Double Dutch wordt verkocht in hotels, bars, luxe restaurants en supermarkten. Het streven van de zussen De Haas is om niet alleen drankjes te creëren, maar ook om diversiteit te ondersteunen en alsmaar op zoek te gaan naar manieren om de keten en de productie te verduurzamen.
Expansie
De verkooppunten zijn al verspreid over de hele wereld. Ook in Amerika liggen de flesjes in de schappen. Raissa en Joyce de Haas hebben ook meerdere onderscheidingen gekregen voor hun werk, zoals ‘Top 50 most ambitious business leaders’ en ‘Forbes 30 under 30’.
Door de coronacrisis heeft Double Dutch zich moeten aanpassen. Toen is de stap gezet om ook aan supermarkten te gaan verkopen. Voorheen haalde het bedrijf 75% van de omzet uit de horeca, maar door de pandemie kwam dat plotseling tot stilstand. In plaats van bij de pakken neer te zitten, heeft het bedrijf de focus verlegd naar e-commerce en retail, wat op korte termijn geen omzetverlies betekende en op lange termijn een extra verkoopkanaal opleverde waar ze nu klaar voor zijn.
Ook Brexit heeft geen grote impact gehad op de onderneming. Ze hebben voorbereidingstijd gehad en een dochteronderneming opgezet in België. Hierdoor splitsen ze de opslag en de productie. Nu hebben ze een warehouse en productieplek voor de afzet in Engeland en voor de andere landen in Europa. Sinds 2020 heeft Heineken een minderheidsbelang genomen in het bedrijf waardoor het bedrijf kon groeien op de internationale markt. Ze streven naar een verkoopvolume van 20 miljoen flesjes per maand.