Picnic biedt de logistieke en duurzame oplossing voor de bezorging van boodschappen

Deze week in Rubrieck spreken we over een online business die gaat over fast moving consumer goods en van toepassing is op het dagelijks gebruik; de online supermarkt Picnic.

In 2015 begon het avontuur van Picnic, opgericht door een team van vijf ondernemers. Met slechts vier bezorgauto’s in Amersfoort is Picnic uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf met meer dan 1000 bezorgauto’s die rondrijden in 120 Nederlandse plaatsen. 

100% elektrisch

De bezorgauto’s van Picnic zijn zeker een milieubewuste keuze geweest. De bezorgers rijden namelijk rond in 100% elektrische auto’s. De auto’s zijn geruisloos, milieuvriendelijk en gemakkelijk om zelfs in de meest drukke omgevingen te bezorgen. 

Picnic heeft ervoor gekozen om de bezorging van de boodschappen altijd kosteloos aan te bieden. Door de strategie die Picnic hanteert, zijn de prijzen voor de boodschappen ongeveer gelijk aan die van een fysieke supermarkt. Het idee erachter is dat je de supermarkt vanaf je telefoon kunt benaderen en een bestelling kunt plaatsen. Doordat er geen fysieke winkels zijn, is het ook mogelijk om de kosten laag te houden. 

Bezorging

Een andere strategische keuze is de slimme routes die Picnic rijdt. Wanneer een bezorging wordt gedaan, nemen zij de boodschappen voor de hele buurt mee. Picnic zegt daarover zelf: “Elke dag zijn we op vaste tijden in je straat, net als de melkboer vroeger. Alle versproducten komen direct van de leverancier. Dit onderdeel is ook een milieubewuste keuze om voedselverspilling tegen te gaan.”

Het aantal bezorgauto’s blijft groeien. Dit keer gaat het niet om het aantal winkels, maar om de logistieke oplossingen, zoals een distributiecentra’s en infrastructuur. Sinds de coronatijd zijn de elektrische auto’s in Nederland alsmaar gestegen. Zo ook bij Picnic. Het bedrijf heeft goed ingespeeld op de behoefte die er op dat moment was. De enorme groei is dus mede te danken aan de mentaliteit en strategiebepaling van de ondernemers. 

Snelst groeiend bedrijf van het jaar

Picnic is in 2019 uitgeroepen tot snelst groeiend bedrijf van het jaar. “Toen we met Picnic begonnen, hadden we nooit kunnen dromen dat het zo snel zou gaan.” Volgens onderzoek van de universiteit was Picnic het snelst groeiende bedrijf van Nederland. De lijst werd opgesteld op basis van de procentuele en absolute groei van het aantal banen bij bedrijven tussen eind 2015 en eind 2018. In slechts drie jaar tijd creëerde Picnic bijna 1700 nieuwe banen en behaalde daarmee een gemiddelde jaarlijkse groei van 162%.

Investeringen

In 2021 heeft Picnic investeringen binnengehaald om een expansie te realiseren. Picnic heeft de ambitie om de Europese markt te veroveren. Daarom heeft Picnic besloten om de Duitse en Franse markt verder uit te breiden. Tijdens een recente investeringsronde werd in totaal 600 miljoen euro opgehaald om de groei van het bedrijf te versnellen. Ook bestaande investeerders namen deel aan deze ronde. Deze investeringsronde is gericht op deze expansie in Europa. 

De investeringen worden gedaan in gerobotiseerde distributiecentra, elektrische wagens en software-ontwikkelaars om de groei te waarborgen. Picnic is erop gericht om de processen te automatiseren evenals de logistieke oplossingen en efficiënte distributiecentra. Volgens Picnic is dit bedrijfsmodel vrij uniek. Daarom is het van belang dat Picnic verder ontwikkeld en investeert in de verbetering van de processen en de services naar en voor de klant.