Pieter-Bas Stehmann: “Je moet het wel leuk vinden”

Pieter-Bas Stehmann staat bekend als iemand die out-of-the-box kan denken. Hij is een innovatief denker, die er met M-Line in slaagde de beddenwereld op te schudden met nieuwe businessmodellen. Hij is een energieke allrounder die er niet vies van is zelf de mouwen op te stropen.

Dat hij afkomstig is uit een heel andere wereld dan de beddenwereld, namelijk de wereld van fashion, stelde hem in staat met een verse blik naar de markt te kijken. “Ik was niet bekend met de beddenwereld, maar ik vond het na de mode wel interessant een andere sector te proberen. Ik zag veel ruimte voor rationaliteit en innovatie, want de beddenwereld had eigenlijk 100 jaar stilgestaan.”

Waar het gangbaar was dat mensen elke 10 jaar een nieuw matras kochten, zorgde het door Pieter-Bas Stehmann geïntroduceerde bedden-paspoort voor een verdubbeling van de afzet. “Met het paspoort kun je elke vijf jaar een nieuw matras aanschaffen, voor de halve prijs. Dat was best wel revolutionair.”

Ervaring in fashion

Dat revolutionaire zat er al vroeg in. Toch volgde Pieter-Bas Stehmann in het begin een pad dat al uitgestippeld leek. Aangezien zijn vader een aantal modebedrijven bezat, lag het voor de hand dat Stehmann Confectiekunde zou studeren aan de HTS. Net afgestudeerd kon hij beginnen bij Dockers, dat net begonnen was de Nederlandse markt te veroveren. “Bij Dockers, een dochterbedrijf van Levi’s, ging het vooral om de chino. Die waren nieuw op de markt. We deden veel guerrillamarketing.”

Na vijf jaar nodigde de CEO van Levi’s Pieter-Bas Stehmann uit te komen werken op het hoofdkantoor van Levi’s. Hier speelde hij een grote rol bij het ontwikkelen van ‘wearable electronics’. Later werkte hij voor bekende merken als Mexx, Miss Etam, Disney, Columbia Sportswear en HOP LUN, een Aziatisch lingeriebedrijf. 

De kracht van influencers

Bij HOP LUN maakte Pieter-Bas Stehmann kennis met de onvoorstelbare impact die beroemdheden en influencers op je bedrijfsresultaten kunnen hebben. “Het partnership met Halle Berry was erg interessant. Ik vond het erg leerzaam de power te zien die een beroemdheid van dat niveau op 100 miljoen mensen kan hebben. De impact van zo’n vrouw, en daarmee op de kleding. Dat laat zien wat endorsers en influencers voor je merk kunnen betekenen.”

Deze kennis nam Stehmann mee toen hij in 2018 door DBC werd uitgedaagd om M-Line, dat vooral in Nederland verkocht werd, internationaal aan de man te brengen. Als General Manager was hij verantwoordelijk voor alles van productontwikkeling tot verkoop, inkoop en marketing. “Bij deze job kwamen al mijn ervaringen tezamen,” zegt Stehmann.

Hij ging actief opzoek naar endorsements en partnerships. “We hebben een long-term partnership getekend met Ajax. Maar ook met NOC-NSF. Alle Olympische Sporters slapen op M-Line matrassen.”

Het meest opvallend is misschien nog wel de samenwerking met de wielerploeg Jumbo-Visma. “De renners slapen altijd op M-Line. Bij elke Tour, Giro of Vuelta brengen wij de matrassen naar de nieuwe hotels, elke dag weer. Zodat iedereen altijd gewoon het beste in zijn eigen comfort heeft, wat het gewend is.”

Leuke dingen doen

Hoewel Stehmann het prima naar zijn zin heeft gehad bij DBC durft hij wel vooruit te blikken. Hij sluit niet uit nog een keer naar het buitenland te gaan. Wat de toekomst ook brengt, hij gelooft dat je werk moet doen waar je van houdt. Dat geldt niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn team.“Ik zeg altijd één ding als we iemand gaan aannemen: ‘Je moet het wel leuk vinden, want je zit vaker bij mij dan bij je partner. Je komt binnen met een glimlach en je moet weg met een glimlach. En als het niet zo is, dan wil ik dat heel graag horen.”