Wegdam Food Link: samen werken aan langdurige groei

Het in Haaksbergen gevestigde Wegdam Food Link werd opgericht in 2009. Oprichter Brian Wegdam had op dat moment al ruim twee decennia ervaring met de internationale handel in (frozen) food. In die tijd kwam hij tot het inzicht dat sommige dingen beter konden.

“De export van deze producten gaat veelal naar landen die deze zelf niet produceren; hoofdzakelijk ontwikkelingslanden,” vertelt CEO Brian Wegdam. “Ik heb het idee dat wanneer je een goede ondernemer tegenkomt, je hem of haar kunt helpen met wat krediet en ondersteuning. Wanneer er een vertrouwensband wordt opgebouwd, kun je samen groeien. Dit vergt wel een investering, en kan ook een risicovolle investering zijn.” Dit idee had hij al bij zijn voorgaande werkgevers, maar die pikten dat niet op, die vonden het te risicovol. Toen heeft hij besloten het zelf te doen. “Ik ben er zelf mee begonnen, en dat sloeg aan. We zijn op die manier hard gegroeid.”

Deze visie vat het bedrijf kernachtig samen in drie woorden: We Grow Together.

De link tussen internationale partners

Wegdam Food Link beweegt zich op het deel van de internationale handelsmarkt dat door veel bedrijven als gewaagd wordt gezien. Wegdam Food Link vormt dan de ontbrekende schakel (link) tussen de producent en de afnemers in ontwikkelingslanden.

“Producenten hebben vaak niet de expertise om te exporteren naar ontwikkelingslanden. Die transacties zijn dan te risicovol. Wij zijn dan de link tussen die twee. Ze kunnen aan ons, als betrouwbare partij, verkopen. Wij zorgen ervoor dat het op de goede plek terechtkomt.”

Zelf groeikansen creëren

Wegdam Food Link is vooral gespecialiseerd in export naar landen in Afrika en Azië, waar in Afrika momenteel de meeste groeikansen zijn. Een deel van die groeikansen heeft Wegdam Food Link zelf gecreëerd door verder te gaan dan de meeste handelsbedrijven zouden doen. Soms moet je hiervoor risico’s durven nemen.

Brian Wegdam is vooral trots op de vrieshuizen die zijn bedrijf in Ghana heeft gebouwd. “Daarmee hebben we echt onze nek uitgestoken. Er zijn niet veel bedrijven die er lef hebben om te investeren in een Afrikaans land, zeker niet zonder de gebruikelijke dekking. Wij hebben dat wel gedaan.”

De enige garantie die Wegdam Food Link bij dit project had, was de afspraak dat het bedrijf de enige handelspartner van zijn Ghanese partners zou zijn. “Daarom zijn wij heel sterk geworden op de Ghanese markt. Dat was zeker niet zonder risico, maar het is goed uitgepakt.”

Samen groeien

Met dit project bereikt Wegdam Food Link dat de visie werkelijkheid wordt. “Hierdoor groeien onze klanten, en wij groeien met hen mee.”

Wegdam ziet dat anderen dit principe overnemen. “Onze klant in Ghana heeft hetzelfde gedaan met lokale mensen. Daar is geïnvesteerd in klanten verderop in de keten, die dus ook meegroeien waardoor het een heel netwerk is geworden.”

Meer nodig voor Afrika

“Eigenlijk zouden ze in Afrika zelf voedsel moeten produceren. Je hebt dan wel een hele keten nodig. Dat wordt vaak vergeten. Maar als je niet eerst een hele infrastructuur hebt gebouwd, dan wordt het lastig”, legt Brian Wegdam uit. Hij stelt voor dat lokale overheden meer in actie moeten komen om dit te bereiken. Niet door invoerrechten te verhogen, maar door de benodigde infrastructuur op grote schaal op te starten. “Er ligt vruchtbare grond genoeg. Daar wordt nu niets mee gedaan. Ze kunnen een integrale aanpak kiezen om bijvoorbeeld de sojateelt op poten te zetten.”