Iedereen die ooit, of het nu tijdens de studie of het werk is, een bestand heeft moeten e-mailen kent de frustratie veroorzaakt doordat je slechts een beperkte hoeveelheid attachments kunt versturen. Technisch onderlegde mensen konden grotere bestanden versturen, door ze te comprimeren (.zip-file) of door ze naar een ftp-server te uploaden, waar de ontvanger ze kon downloaden.
Die oplossingen werkten. Maar ze waren niet erg gebruiksvriendelijk. In 2009 waren de Nederlandse ondernemers Rinke Visser, Bas Beerens en Nalden hier helemaal klaar mee. Visser, toen werkzaam als creatief directeur, vond het erg onpraktisch dat hij zijn afbeeldingen en video’s niet makkelijk bij zijn klanten kon krijgen. Hij zocht de anderen op, WeTransfer was een feit.
Eenvoudig en snel
WeTransfer is een online dienst voor het eenvoudig en snel delen van grote bestanden. Met de gratis versie van WeTransfer kun je bestanden tot maximaal 2 gb verzenden, met de betaalde versie is het zelfs mogelijk bestanden van 200gb te verzenden.
Wat WeTransfer uniek maakt, is de focus op eenvoud en visueel aantrekkelijke interfaces. De gebruiker kan zonder registratie bestanden tot 2 GB gratis versturen, en grotere bestanden kunnen worden gedeeld via een betaald abonnement, WeTransfer Pro. De dienst onderscheidt zich verder door het tonen van full-screen kunst, fotografie en advertenties op de achtergrond van het platform, wat bijdraagt aan een prettige en creatieve gebruikerservaring.
Voor creatievelingen
WeTransfer bleek een schot in de roos. Dat bleek alleen al uit de sterk stijgende gebruikersaantallen (80 miljoen actieve gebruikers in 2024). Ondanks de enorme groei is WeTransfer haar roots niet vergeten. Damian Bradfield, CCO van WeTransfer zei hierover in een persbericht: “WeTransfer mag er dan wel uitzien als een file-sharing bedrijf, maar het is ook een Oscar-winnend editing platform. Het is het meest opvallende reclamebord op het internet een een fervent voorvechter van de creatieve sector!”[1]
Het bedrijf blijft creatievelingen ondersteunen. “We doneren sinds 3009 30% van onze advertentieruimte (ongeveer 8 miljard weergaven per jaar) aan creatievelingen en goede doelen”, vermeldt het bedrijf op haar website.
Met het betaalde abonnement ondersteunt WeTransfer het creatieve proces. Het helpt moodboards te maken, faciliteert samenwerking binnen teams, stelt ondernemers in staat hun werk te presenteren en feedback te vergaren. Ook biedt het mogelijkheden om werk te verspreiden en zelfs om via het bedrijf betaald te worden,
Tenslotte biedt het bedrijf onder de naam WePresent actief ondersteuning aan bekende (Marina Abramovic) en onbekende kunstenaars. Hiermee, maar ook met haar eigen creatieve uitingen, sleept WeTransfer de ene na de andere award in de wacht. In 2022 ontving WeTransfer zelfs een Academy Award (Oscar) voor Best Live Action Short voor “The Long Goodbye”. Deze korte film was een samenwerking tussen WeTransfer, Riz Ahmed en Aneil Karia.
Winstgevend
Van de 80 miljoen actieve gebruikers die WeTransfer telt, hebben slechts 600.000 een betaald abonnement. Voor het overgrote deel van de gebruikers is de gratis versie van de dienst dus ruimschoots voldoende. Toch is het relatief kleine deel van de gebruikers dat een abonnement neemt voor WeTransfer genoeg om winst te schrijven. Al in 2013, slechts vier jaar na de oprichting, maakte hebt bedrijf al winst.
Dat wekte vertrouwen bij investeerders, wat er in 2015 toe leidde dat WeTransfer bij een Serie-A financieringsronde US$ 25 miljoen aan groeikapitaal ophaalde.
Beursgang en overname
Zoals veel tech-bedrijven had WeTransfer de ambitie om haar aandelen via de beurs verhandelbaar te maken. De beursgang had oorspronkelijk in 2022 moeten plaatsvinden, maar omdat de beurskoersen op dat moment een bijzonder grillig patroon lieten zien werd de beursgang afgeblazen. Daarop werd WeTransfer in 2024 overgenomen door Bending Spoons.
De nieuwe eigenaar, die inmiddels heeft aangekondigd dat WeTransfer een reorganisatie zal doormaken, heeft de ambitie uitgesproken WeTransfer de komende jaren verder te laten groeien. “We voelen een grote verantwoordelijkheid het merk en het bedrijf nog vele jaren te laten floreren”, zegt Luca Ferrari, CEO van Bending Spoons hierover.
Een grote utidaging, want sinds de oprichting is WeTransfer uitgegroeid tot een internationaal succes met miljoenen gebruikers wereldwijd, vooral geliefd onder creatieve professionals zoals designers, fotografen en videomakers.
[1] Bron: https://wetransfer.com/blog/story/bending-spoons-acquires-wetransfer